اهتمام خیرین استان سمنان در کمک به آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد

کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد

در گفتگو با جمعی از خیران

نویسنده: علیرضا عربی (خبرنگار روزنامه پیام استان سمنان)

سنت حسنه گلریزان از سنت‌های قدیمی و کهن ایرانیان است که پیشینیان ما آن را به یادگار گذاشته‌اند و هر ساله خیران دور هم جمع می‌شوند و با کمک‌های نقدی خود دستان زندانیان غیرعمد را می‌گیرند. کمک به نیازمندان در ماه مبارک رمضان از فضایل بی‌شماری برخوردار است که نصیب هر فردی نخواهد شد و مشارکت خالصانه خیران در جشن گلریزان به حتم خشنودی خداوند و تقرب به فرشتگان الهی را به همراه دارد.

معمولا جشن گلریزان برای نـجات زندانیـان غیر‌عـمد کـه نوعـاً مربوط به تصادفات رانندگی و دیه می‌باشـد، همـه سـاله در سطح کشور به ویژه در استان برگزار می‌شود و اقشار مردم و خـیرین نـوع دوسـت در این جشن حضور پیدا کرده و هر کدام در وسع و توان خود کمک می‌کنند.

ستاد دیه هم به عنوان یک تشکل مردم نهاد که مشارکت مردمی در آن حرف اول را می‌زند همه ساله در ماه مبارک رمضان و البته در دیگر ماه‌های سال با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی به این مقوله مهم یعنی آزادی زندانیان می‌پردازد.

رسیدگی به مشکلات خانواده زندانیان و تسکین آلام آنان به عهده انجمن حمایت از زندانیان بوده و آزاد کردن زندانیان جرائم غیر‌عمد در حیطه ستاد دیه می‌باشد که خیرین نقش به سزایی در این دو امر دارند.

با توجه به اینکه زندانیان جرایم غیرعمد جرمی را مرتکب نشده‌اند و به دلیل بدهکاری و ناتوانی از پرداخت بدهی در زندان به سر می‌برند، کمک خیرین به این گروه از زندانیان کمک به مجرم نیست بلکه کمک به کسی است که جرمی را مرتکب نشده و یا به لحاظ مالی دچار مشکل شده است.

با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان زمان به اوج رسیدن احساسات و نیکوکاری مردم است، جشن‌های گلریزان بیشتر در این ماه برگزار می‌شوند که در راستای فرهنگ‌سازی کمک به زندانیان غیرعمد جشن گلریزان با استقبال خوب مردم برگزار می‌شود.کمک به جرائم زندانیان غیر‌عمد در راستای بازگشت آنان به کانون خانواده در این ماه از بهترین اعمال ماه مبارک رمضان است.تفاوت عمده جامعه اسلامی با سایر جوامع در این است که بر اساس حدیث شریف« کلّکم راع و کلّکم مسئول عن رعیته»افراد نسبت به هم مسئولیت متقابل دارند و در مقابل دردهای یکدیگر بی‌تفاوت نیستند.در سایر مکاتب رسیدن به اموال و سود و ثروت برای انسان‌ها اصل است اما کمک به همنوع و یاری رساندن به دیگران در اسلام بسیار ارزشمند است.جامعه اسلامی مانند جسمی است که تمام اعضا با هم و در کنار هم معنا پیدا می‌کنند.

در دین اسلام نیز بر برپایی جشن گلریزان و برطرف کردن مشکلات فقرا تأکید شده و امام علی(ع) در نامه‌ای خطاب به فرزندشان حضرت مجتبی(ع) در باب کمک به نیازمندان می‌فرمایند: «مناسب‌ترین زاد و توشه براى لحظه‌هاى هولناک صحراى محشر، کمک به فقرا و احسان به نیازمندان است. این کار در حقیقت شبیه آن است که این زاد و توشه را در دنیا تحویل آن‌ها دهیم و آن‌ها با خود حمل کنند و در قیامت تحویل ما دهند.

مقام معظم رهبری هم همه ساله و در هنگام جشن گلریزان کمک‌های مالی شایانی را به ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه برای آزادی زندانیان نیازمند می‌کنند، البته رسیدگی به حال مستمندان رفتاری ارزشی و انسان‌دوستانه است که در فطرت هر انسانی نهفته شده و در ادیان متفاوت نیز بر این موضوع تأکید شده است و خداوند ایمان را برای انسان‌ها دوست داشتنی کرد و آن را در دل‌های آن‌ها بیاراست و کفر و پلیدکاری و سرکشی را در نظرشان ناخوشایند ساخت.

هر ساله در استان سمنان هم برای آزادسازی زندانیان غیرعمد جشنی با عنوان آیین گلریزان برگزار می‌شود که خیران با تقدیم مبالغی برای آزادسازی زندانیان غیرعمد این استان تلاش می‌کنند.

مدیر نمایندگی ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند جرائم غیر‌عمد استان سمنان از برگزاری جشن گلریزان در چهار شهرستان این استان خبر داد و گفت: این چهار جشن کمک به زندانیان در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

سید‌هادی نقیبی در گفت و گو با خبرنگار روزنامه پیام استان سمنان با بیان اینکه در ماه رمضان امسال نیز همچون سال‌های گذشته سنت حسنه جشن‌های گلریزان برای آزاد سازی زندانیان جرایم غیرعمد بدهکار در شهرهای سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار برگزار می‌شود، اظهار کرد: این جشن‌ها در شهرستان سمنان ۱۰ خرداد مصادف با پنجم ماه مبارک رمضان، شهرستان گرمسار ۲۰ خرداد مصادف با پانزدهم ماه مبارک رمضان و شهرستان دامغان ۲۲خرداد مصادف با هفدهم ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود ضمن اینکه در شهرستان شاهرود نیز نهم خرداد مصادف با چهارم ماه مبارک رمضان برگزار شده است.

ی با اشاره به حضور ۱۱۴ زندانی جرایم غیرعمد بدهکار در سطح زندان‌های استان سمنان عنوان کرد: از خیرین نوع‌دوست و نیکوکار استان می‌خواهیم برای رضای خدا و آرامش و شادی دل خانواده زندانیان جرائم غیرعمد، بکوشند تا با آزادی آنان از زندان شاهد گل لبخند بر لبان فرزندان آنان باشیم.

نقیبی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز چهار جشن گلریزان در استان سمنان برگزار شد، عنوان کرد: خیران استان در این جشن‌های گلریزان مبالغی را برای آزادسازی زندانیان جرائم غیر‌عمد استان کمک کردند.

به گفته وی، مبالغ اهداء شده توسط نیکوکاران به علاوه مبالغی که از سوی ستاد دیه کشور اختصاص یافت، سبب آزادی ۶۸ زندانی جرائم غیرعمد در استان سمنان در سال گذشته شد.

آزادی زندانیان جرائم غیرعمد سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

یکی از خیران که خواست نامش فاش نشود، کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد را باعث کاهش بسیاری از صدمات و آسیب‌های اجتماعی جامعه دانست و گفت: یکی از سنت‌های ماه میهمانی خدا، دستگیری و کمک به فقرا و نیازمندان است و نباید در این ماه پرخیر و برکت زندانیان جرائم غیرعمد نیازمند از ذهن مردم خیر فراموش شوند. وی گفت: ماه مبارک رمضان، ماه مغفرت و رحمت و فرصتی است که مؤمنان به همنوعان خود کمک کنند و امیدواریم در این ماه تمامی زندانیان جرائم غیرعمد با حمایت خیران از زندان آزاد شوند تا شادی و نشاط به میان خانواده‌های آنان برگردد.

حضور مردم در جشن گلریزان تأثیر به‌سزایی در فرهنگ‌سازی این حرکت خداپسندانه دارد

این خیر حمایت مردم و خیرین از جشن گلریزان را لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: حضور مردم و حمایت خیرین سمنانی در جشن آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد تأثیر به سزایی در فرهنگ‌سازی این حرکت خداپسندانه در جامعه دارد.

وی گفت: باید با اقشار‌های مختلف جامعه که می‌توانند در آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد کمک کنند جلسات متعددی تشکیل و با اطلاع‌رسانی لازم از طریق صدا و سیما، رسانه‌ها، نصب بنرها، پوسترهای تبلیغاتی و سخنرانی‌های قبل از نماز جمعه، جمع قابل توجهی از مردم را برای تحقق اهداف موردنظر گرد هم آورد.

این خیر نیکوکار با اشاره به اهمیت جشن گلریزان اظهار کرد: کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد از زندان علاوه بر اینکه اجر و پاداش فراوانی نزد خداوند متعال دارد سبب کاهش بسیاری از صدمات و آسیب‌های اجتماعی جامعه نیز می‌شود.

وی اضافه کرد: مشارکت مردم استان سمنان در زمینه حمایت از زندانیان جرایم غیر‌عمد نمونه و هر سال نسبت به سال گذشته به مراتب بیشتر بوده و در جهت پیشبرد اهداف ستاد دیه کمک کرده‌اند.

وی مردم را حامیان اصلی ستاد مردمی دیه دانست و گفت: حضور مردم و کمک‌های آنان دارای برکت خاصی است و این تاثیرگذاری را می‌توان از افزایش حضور مادی و معنوی اقشار مختلف جامعه در کمک به آزادی زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد ببینیم.

یک فرهنگی گفت: آزادی زندانیان جرائم غیرعمد موجب نجات خانواده‌ها و در کل جامعه از ایجاد و رشد آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

محمد بافتی در گفت و گو با پیام استان سمنان با اشاره به اینکه کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد سنتی نیک و پسندیده است، گفت: خوشبختانه مردم این استان همواره در تمامی امور خیریه حضوری پرشور و گسترده داشتند و بی‌شک در جشن آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد هم شاهد شرکت گسترده آنها خواهیم بود.

وی یکی از سنت‌های ماه میهمانی خدا را دستگیری از نیازمندان خواند و عنوان کرد: علاوه بر کمک به سایر اقشار نیازمند جامعه در ایام ماه مبارک رمضان یاری رساندن به زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد را هم به مردم یادآوری کنیم.

این فرهنگی با اعلام حمایت قاطع خود از جشن آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد گفت: با آزادی یک زندانی جرائم غیرعمد از زندان در حقیقت یک خانواده از نابودی و آسیب‌های اجتماعی نجات پیدا می‌کند.

بافتی ادامه داد: هرگونه حرکت مادی و معنوی در راستای آزادی این قشر آسیب‌پذیر جامعه در ماه نزول قرآن قطعا دارای اجر و پاداش فروانی نزد خداوند متعال خواهد بود.

مظفری از شهروندان سمنانی در گفت‌و‌گو با پیام گفت: زندان جای افراد خطرناک و مخل نظم و امنیت عمومی است و باید تلاش شود کسانی که به دلایلی از جمله جرائم مالی غیرعمدی در زندان هستند با رعایت موازین قانونی به جامعه و کانون خانواده بازگردند.

وی فعالیت‌های ستاد دیه استان سمنان در سال‌های گذشته را قابل توجه و ارزشمند دانست و افزود: کمک به زندانیان نیازمند جرائم مالی غیر‌عمد همچون جذب کمک‌های خیرین در حوزه سلامت دارای اهمیت است.

این شهروند با بیان اینکه شاید بسیاری تصور کنند همه زندانیان به واسطه جرائم مهم و سلب آرامش از جامعه روانه زندان شده‌اند، تصریح کرد: باید افکار عمومی جامعه را نسبت به نحوه زندانی شدن افراد و اعمال قانون در خصوص مددجویان جرائم غیر‌عمد روشن کنیم که این امر یکی از وظایف مهم ستاد دیه استان است.

مظفری با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی افراد و آحاد جامعه نسبت به یکدیگر اظهار داشت: گام‌های خیرخواهانه‌ای که ستاد دیه استان با جذب کمک‌های خیرین در راستای آزاد سازی زندانیان برمی‌دارد باعث رضایت خداوند و کاسته شدن آسیب اجتماعی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در زندان ماندن فردی که به لحاظ بی‌احتیاطی و به صورت غیرعمد باعث فوت شخصی شده و یا به دلیلی غیر‌عمد دیگر و به لحاظ عجز مالی قادر به پرداخت دین خود نمی باشد و خانواده خود و شاکی را در معرض آسیب قرار داده، بی‌فایده و قطعاً کمک به این دسته از زندانیان باعث نجات این خانواده‌ها از آسیب‌های احتمالی خواهد شد.

این شهروند افزود: زندان جای افرادی است که امنیت و آرامش جامعه را به مخاطره می‌اندازد و مردم نباید محکومان جرائم غیرعمد و مالی را به چشم مجرمان سابقه‌دار نگاه کنند. اگر بتوانیم در اذهان جامعه این مقوله را از یکدیگر تفکیک کنیم زمینه جذب حمایت‌های مادی و معنوی خیرین بیشتری فراهم می‌شود.

به هر حال خانواده و فرزندان زندانیان جرائم غیر‌عمد با چالش‌ها و آسیب‌های متعددی از جمله مشکلات اقتصادی، مشکلات روحی و فکری، افت تحصیلی فرزندان و… مواجه می‌شوند و با توجه به اینکه این گروه از زندانیان و خانواده آنها منتظر کمک‌های خیرین و نیکوکاران هستند گام برداشتن در این مسیر خدا پسندانه و نوع‌دوستانه اقدامی بسیار ارزشمند است و نتایج و برکات معنوی برای عاملین به این امر مهم به همراه خواهد داشت که کمک به تحقق اهداف این ستاد جهت آزادسازی زندانیان ، عزم عمومی خیرین و نیکوکاران جامعه و اطلاع‌رسانی گسترده توسط اصحاب رسانه، خبرگزاری‌ها و مطبوعات را طلب می‌کند که امید است در این راه بیش از پیش قدم برداریم.