مهریه‌های عجیب و غریب هنوز قربانی می‌گیرد

در روزهای سختی ازدواج و آسان شدن طلاق، داستان مهریه‌های عجیب و غریب یا پرهزینه هنوز هم پای تعداد زیادی داماد را به زندان باز می‌کند.

1022_orig

هم اکنون حضور بیش از ۱۸۰۰ جوان در زندان‌ها که سرمایه های کشور محسوب می شوند، معضلی نیست که بتوان براحتی از کنار آن گذشت. هرچند قدما همواره درکنار تاکید بر ضرورت تحکیم خانواده، توصیه هایی را نیز برای پیشگیری از آفت‌های احتمالی مهریه ارائه کرده‌اند، اما امروز چشم و همچشمی و اتکا به باورهای نخ نمایی همچون «مهریه را کی داده و کی گرفته» بسیاری از تازه دامادان را روانه زندان کرده است.

به تازگی علی مهربان، معاون اداری و مالی ستاد دیه کشور اعلام کرده: در حال حاضر هشت هزار و ۱۰۰ زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های کشور به‌سر می‌برند که این افراد ۶۵۰ میلیارد تومان بدهی دارند.

او ادامه داده: از ۸ هزار و ۱۰۰نفر زندانی جرایم غیرعمد کشور؛ ۴۵۰ نفر از این زندانیان در اثر عدم پرداخت نفقه و یک‌هزار و ۸۳۱  نفر نیز در اثر ناتوانی در پرداخت مهریه در زندان‌ها به سرمی برند.یعنی ۲۲۸۱ زندانی نتیجه ازدواج نادرست و مهریه های نادرست تر هستند با این استدلال که مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته!

این در حالی است که در دین اسلام مهریه به عنوان پشتوانه ای برای زن و عندالمطالبه است و عدم پرداخت آن حقی است از زن که به گردن مرد باقی می مانند.

با این حال اما ۶ کیلو بال مگس، ۸ راس آهوی وحشی، چشم و دست و پا، ۵ هزار مرجان دریایی و  مهریه های میلیونی و میلیاردی مانند سکه به تاریخ تولد، سکه به تاریخ سال میلادی ، ویلای شمال و … هنوز هم باب است.

در واقع کار به جایی رسیده که بسیاری از خانواده های دختر های آماده ازدواج، سنگین تر بودن مهریه را دلیل تضمین زندگی فرزندشان و حتی با کلاسی  می دانند و در واقع روی دخترشان با پول و مال و منال ارزش گذاری می کنند!چشم و هم چشمی مهریه ای میان خانواده ها نیز از دلایل دیگر مهریه های بالا در ازدواج های امروزی است که روز به روز هم بیشتر و همه گیر تر می شود.

از سوی دیگر مهریه برای عده ای جوان خام نیز بچه بازی و تفریح است و این عده سعی دارند برای همیشه با هم بودنی که بدون شناخت کافی ممکن نیست، با مهریه هایی که دادن آن بعضا غیر ممکن است، زندگی و آینده خود را تضمین کنند غافل از این که وقتی اختلافات بنیادی بیایند یا کار به زندانی شدن داماد می شد و یا عروس خانم می گوید مهرم حلال و جانم آزاد!

در این میان، عده کمی از بانوان نیز هستند که مهریه برای آنها ابزار درآمد زایی است. برخی از بانوان به طمع مهریه و با هدف باج‌گیری و برنامه‌ریزی مشخص ازدواج می‌کنند که نیت آن‌ها نه تنها تشکیل خانواده نیست بلکه به فکر درآمدزایی از طریق زورگیری هستند.

به این ترتیب ،مهریه در بین برخی زنان ابزاری برای استقلال اقتصادی شده و راحت‌ترین راه کسب این استقلال را گرفتن مهریه می‌دانند، اما در واقع نمی‌دانند که این مسئله نوعی زورگویی است.شاید هم می دانند و تنها به کسب درآمد بی دردسر می اندیشند.البته تعداد این زنان اندک است و به آنها می توان لقب کلاهبرداران مهریه را داد.

در هر حال، سید اسد الله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کل کشور تاکید کرده: محکومان مالی غیرکلاهبرداری و زندانیان مهریه در صدر فهرست زندانیان جرایم غیرعمد در سراسر کشور قرار دارند.خبری که نشان می دهد با وجود تلاش های کارشناسان اجتماعی، هنوز هم مهریه بالا مهر تایید ازدواج در خانواده ها است.

مهر تاییدی که هرگز نمی تواند تضمنی برای زندگی بهتر و بادوام تر زوج های جوان باشد و تنها بدبینی و بی اعتمادی به ازدواج را دامن می زند.

البته نمی توان مهریه را نیز به طور کامل از اجرای ازدواج حذف کرد چرا که این حق شرعی و قانونی  زنان است که مهر خود را از مردشان دریافت کنند اما نکته مهم اینجاست که این مهر باید معقول و در توان پرداخت مرد باشد.

شما ممکن است این را هم بپسندید