ستاد دیه نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد

استاندار سمنان در دیدار با مدیر عامل ستاد دیه کشور گفت: ستاد مردمی دیه سال‌هاست نهضتی را در حوزه درمان و پیشگیری آغاز نموده که بحمدالله مورد قبول همه قوا و بخش‌ها است.

به گزارش روابط عمومی نمایندگی ستاد دیه استان سمنان، سید شهاب‌الدین چاوشی در ملاقات با سید اسدالله جولایی گفت: یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ارج گذاری به مقام انسانی است که در این راستا رفع موانع احتمالی در مسیر پیشرفت نظیر حبس‌های ناخواسته جمعی از هموطنان به زندان‌‎ها یکی از دغدغه‌های اصلی بشمار می‌آید که متولیان امر برای حل این مشکل همواره با بهره‌مندی از ظرفیت‌های دولتی و بویژه حمایت‌های مردمی اقدامات شایسته‌ای را داشته‌اند که آزادی بیش از ۱۱۳ هزار زندانی جرایم غیرعمد از سوی ستاد دیه یکی از مصادیق موضوع یاد شده است.

وی با اشاره به ضرورت اقدامات فرهنگی در جهت کاهش زمینه‌های وقوع جرم افزود: در مسیر ارتقای سطح سلامت جامعه تلاش نهادهایی چون ستاد دیه که در این بخش رسالتی هم برای آن ترسیم نشده قابل اعتناست. همیاری در برقراری آرامش و پایین آوردن میزان آسیب‌های در پاره‌ای مواقع به عنوان یک وظیفه تعریف شده اما نگاه مجموعه‌هایی اثر گذار در پایین آوردن میزان ورودی‌ به زندان‌ها بر حسب تعهد فعل و فعالیت شایسته‌ای است که چه بسا صرف هزینه در آن بخش از اختصاص بسیاری از مخارج پیشگیری می‌کند.

وی بیان کرد: تلاش‌های ستاد دیه کشور به عبارتی برخورد با معلول‌ها است، لذا ضرورت دارد تا ضمن شناخت علل بروز مشکلات، راهکارهای لازم جهت ایمن سازی جامعه را نیز برنامه‌ریزی و مدیریت کنیم.

استاندار سمنان از مسئولان استان و بویژه دست اندرکاران شورای فرهنگ عمومی استان درخواست کرد تا همیاری با ستاد دیه و اقدامات پیشگیرانه این مجموعه را در دستور کار یکی از جلسات شورا قرار داده و تلاش نمایند تا ضمن آگاهی بخشی عمومی زمینه لازم را جهت حمایت گسترده مردم از این اقدام خیرخواهانه  فراهم سازند.

در این جلسه همچنین سید اسدالله جولایی مدیر عامل ستاد دیه کشور نیز با قدردانی از حمایت دولت تدبیر و امید در کاهش بخش قابل توجهی از جمعیت‌ زندان‌ها بر ضرورت انجام اقدامات فرهنگی در سطح ملی تاکید کرد و گفت: امروزدرصد بالایی از زندانیان جرائم غیرعمد را بدهکاران مالی شامل می‌شوند. افرادی که به دلیل عدم آشنایی کامل با اوراق تجاری چک بدون سوء نیت مجرمانه گرفتار بند زندان شده‌اند که توامان همراه با موضوع اصلاح قانون چک در مجلس شورای اسلامی، تلاش داریم با همیاری استان‌ها اقدمات فرهنگی متعددی را در عرصه‌های مختلف هنری عملی کنیم که سرآغاز این برنامه‌ها نیز جشن‌های گلریزانی است که در بیش از ۳۵۰ شهر و شهرستان معین شده برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: با اصلاح و تصویب قانون بیمه شخص ثالث، در شرایط فعلی در کل کشور ما تنها ۵۰۰ نفر راننده محکوم‌به پرداخت دیه در زندان‌ها داریم که در این فهرست جالب است که خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان استان‌های بدون زندانی دیه هستند.

گفتنی است، حیدر آسیایی دادستان مرکز، محمود باهنر مدیرکل زندان‌های سمنان و سید هادی نقیبی مدیر نمایندگی ستاد دیه استان از دیگر حاضرا در این جلسه بودند.

شما ممکن است این را هم بپسندید